View

المؤتمر الوطني للرؤية المستقبلية عمان 2040

الأسئلة المعدة مسبقاً

دور القطاع الخاص في تحقيق الرؤية

Private sector’s role in realizing the vision

  • سعادة / قيس اليوسف، تحدّثت الفاضلة فيكي هولب قبل قليل عن دور القطاع الخاص في عدّة مجالات، ما تعقيبك على ذلك، وهل لك أن تحدثنا أكثر عن دور القطاع الخاص في تحقيق التنمية المستدامة؟
    Your Excellency Qais Al-Yousef, Ms. Vicki Hollub talked about the role of the private sector in several areas; what is your comment on this. Can you let us know more about the role of the private sector in realizing sustainable development?
  • الفاضلة / فيكي هولب، كيف يمكن أن ننقل المهارات المكتسبة في القطاع النفطي إلى القطاعات الأخرى، وكيف تستطيع السلطنة أن تختار الموقع المناسب لها لتحقق النجاح في عالم أقل اعتماداً على الكربون؟
    Ms. Vicki Hollub: How can skills learned in the oil and gas sector be transferred to other industries?
  • الفاضلة / كيكو هوندا: بالنظر إلى توجه السلطنة لتعزيز دور القطاع الخاص، ومن وجهة نظرك كرئيس تنفيذي ل MIGA، ما عوامل النجاح الرئيسية في جذب الاستثمار الأجنبي المباشر في الدول المستفيدة من خدمات MIGA؟ وهل لنا أن نطلع على بعض قصص النجاح في هذا المجال؟
    Ms. Keiko Honda: Given the Sultanate’s direction to enhance the role of the private sector, and from your point of view as the Chief Executive Officer of MIGA, what are the key success factors in attracting foreign direct investment in MIGA recipient countries? Can we know some of the success stories in this area?
  • البروفيسور/ خوليو سافيدرا، قد تكون هنالك معضلة حقيقية، فمن ناحية، على القطاع الخاص أن يصبح أكثر ابتكارا ليبقى منافساً وذا قيمة، ومن الناحية الأخرى يعني الابتكار – من بين عدة أشياء – استخدماً أوسع للتقنية، والتي تعني بدورها تقليل الوظائف، أو على الأقل عدم توليد وظائف جديدة بكثرة. كيف ترى الحلول لمثل هذه المعضلة، وخاصة في ضوء حاجة السلطنة لخلق وظائف ذات قيمة ومعنى للشباب؟
    Professor Julio Saavedra: There seems to be a conundrum: on the one hand, the private sector must become more innovative in order to stay relevant; on the other, more innovation means, among other things, more technology, and that usually eliminates jobs, or at least it doesn’t create many new ones. How do you see a solution to this conundrum, given that Oman needs to give meaningful employment to its young people?
  • الفاضلة / كاملة العوفية، تحدّث البروفيسور خوليو سافيدرا قبل قليل عن أهمية الشراكة بين القطاعين الحكومي والخاص، برأيك، ما أهمية دور القطاع الخاص في تعزيز الجهود الرامية إلى جذب الاستثمارات وبناء الشراكات والروابط بين القطاعات المختلفة لتوسيع القاعدة الإنتاجية للاقتصاد العُماني.
    Ms. Kamila Al Owfia: Prof. Julio Saavedra pinpointed importance of the partnership between the government and private sectors, what is your opinion on importance of the role of the private sector in promoting efforts to attract investments and build partnerships and linkages between different sectors to expand the productive base of the Omani economy.
  • البروفيسور / خوليو سافيدرا، تحدثتم عن الشركات المملوكة للدولة وأن عليها أن تغادر الأسواق التي فتحتها لصالح القطاع الخاص. ولكن ألا تعتبر خصخصة هذه الشركات كمن يبيع أغلى ما يملك؟ وكيف يمكن لخصخصة هذه المؤسسات المساعدة في تنمية الاقتصاد وتوليد المزيد من فرص العمل؟
    Professor Julio Saavedra: You mentioned the state-owned enterprises and that they should exit the markets they have opened. But, privatizing them, wouldn’t it be like selling the crown jewels? How would that help the economy, or how would that help with employment generation?
  • الفاضلة / فيكي هولب، برأيك ما نوعية الاستثمارات الأجنبية المباشرة التي يجب أن تستهدفها السلطنة خلال العقدين القادمين؟ وكيف يمكن للقطاع الخاص العُماني أن يرفع من جاهزيته لعقد الشراكات متعددة الأطراف لبناء التجمعات الصناعية (Industrial Clusters) القائمة على مجموعة من الروابط الأمامية والخلفية في السلطنة؟
    Ms. Vicki Hollub: What types of foreign direct investment the Sultanate should target in the next two decades? How can Oman’s private sector increase its readiness to enter into multilateral partnerships to build industrial clusters based on a combination of front and rear linkages in Oman?
  • البروفيسور/ خوليو سافيدرا، تحدثت عن أهمية الشراكة بين القطاعين الحكومي والخاص، فهل لك أن تحدثنا عن الشراكات متعددة الأطراف، مثلاً شراكة مؤسسات القطاع الخاص الكبرى مع الشركات الصغيرة والمتوسطة، وشراكة القطاعين الحكومي والخاص مع مؤسسات المجتمع المدني والأفراد؟ وكيف يمكن لذلك أن يسهم في تحقيق الرؤية؟
    Professor Julio Saavedra: you spoke about the importance of public-private partnership, can you brief us on multilateral partnerships, such as the partnership of large private sector enterprises with small and medium-sized enterprises, the public-private partnership with civil society organizations and individuals? How can this contribute to realization of the vision?
  • الفاضلة / كيكو هوندا: هل بإمكانكم مشاركتنا بأمثلة محددة لمشروعات الشراكة الفاعلة بين القطاعين الحكومي والخاص (في المنطقة)، والتي تعتقدون أنه بإمكان السلطنة الاستفادة منها وتوطينها في سلطنة عُمان؟
    Ms. Keiko Honda: Can you share specific examples of active public-private partnership projects (in the region) that you believe Oman can avail and emulate?
  • سعادة / قيس اليوسف، هل لك أن تحدثنا عن دور القطاع الخاص في تعزيز منظومة البحث والتطوير والابتكار في السلطنة، وكيف يمكن أن ينعكس ذلك على ظهور صناعات جديدة في السلطنة تعتمد على المعرفة والإبداع والابتكار؟
    Your Excellency Qais Al-Yousef: Can you tell us about the role of the private sector in strengthening research & development and innovation in the Sultanate, and how can this be reflected in the emergence of new industries in Oman based on knowledge, creativity and innovation?
  • الفاضلة / كاملة العوفية، كيف يمكن لتدفق استثمارات القطاع الخاص سواء كان المحلي أو الأجنبي المباشر، أن يوسع القاعدة الاقتصادية بدلاً من التركيز على توظيف الحالي منها؟
    Ms. Kamila Al Owfia: How can the flow of private sector investment, whether domestic or foreign direct, expand the economic base rather than focus on utilizing the current base?
  • الفاضلة / فيكي هولب، ما الدور الذي تستشرفونه للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة في مستقبل السلطنة؟ وكيف يمكن للمؤسسات الكبرى أن تساعد في هذا المجال؟
    Ms. Vicki Hollub, What role do you envision SME’s having in Oman’s future? How can large corporations help?
  • البروفيسور/ خوليو سافيدرا، إن كان هنالك نصيحة واحدة ستسديها للقطاع الخاص من أجل تعزيز مساهمته في تحقيق رؤية عُمان 2040، فما هي تلك النصيحة؟
    Prof. Julio Saavedra, If you could make just one recommendation to the private sector in order for it to enhance its contribution towards 2040, what would that be?
  • (لكافة المتحدثين): في دقيقتين؛ ما أبرز الممكنات لقيام القطاع الخاص بدوره في تحقيق الرؤية، وما هو المطلوب من الحكومة، ومؤسسات المجتمع المدني، والأفراد لدعم توجهات الرؤية في هذا الخصوص؟
    (For all speakers): within two minutes, what are the enablers for the private sector to play its role in realizing the vision and what is required of the government, civil society institutions and individuals to support the relevant directions of the vision?